5 tanács a megfelelő időgazdálkodáshoz

Amikor a nap végén fáradtan és kimerülten ledőlünk az ágyba, elgondolkozunk azon, mit rontottunk el ma, hogy késő estig dolgoztunk, pedig még az e-mailjeink felét sem olvastuk el? A megoldás az időgazdálkodás!

Amikor a nap végén fáradtan és kimerülten ledőlünk az ágyba, elgondolkozunk azon, mit rontottunk el ma, hogy késő estig dolgoztunk, pedig még az e-mailjeink felét sem olvastuk el? A megoldás az időgazdálkodás!

Szinte minden ember szembesült már az időgazdálkodás kérdéseivel: megtalálni a megfelelő egyensúlyt a munkahely és a magánélet között, elvégezni a napi teendőket a munkahelyen és azon túl. Vannak, akik ezt szigorú időbeosztással és rendszerrel, és vannak, akik spontaneitással oldják meg. Azonban mindenkire igaz: az időnk bizony limitált.

Az egészségügyben dolgozók számára a megfelelő időmenedzsment kifejezetten fontos: az orvosvezetők, orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek esetében a rossz időgazdálkodás akár veszélyes is lehet, hiszen kimerülten, fáradtan vagy akár frusztráltan szélsőséges esetben akár a páciens is megsérülhet.

Bemutatunk néhány lehetőséget, melyek segítenek a megfelelő időgazdálkodás kialakításához, gyakorlati segítséget pedig Időgazdálkodás, feladatdelegálás képzésünkön nyújtunk, melyre az alábbi linken jelentkezhet.

  • Rendszerezzünk: tervezzünk és priorizáljunk!

 A helyes időmenedzsment első lépése a feladatok és a tevékenységek rendszerezése és priorizálása. A rendszerezésnek különböző eszközei lehetnek, mint például a hagyományos zsebnaptár vagy jegyzettömb, a technikai haladók pedig online vagy offline szoftvereket használnak a saját kis „to-do” listáiknak kialakításához – legyen szó napi, heti vagy havi feladatokról.

A feladatok priorizálása során mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy a kevésbé fontos feladatok attól, hogy hátrébb kerülnek a listán, még nem tűnnek el róla! A könnyebb vagy gyorsabban elvégezhető feladatokat a nap elején vagy végén éri meg a munkarendbe illeszteni, bevezetésképp vagy épp kikapcsolódásképp. Ha naponta 2-3 ilyen feladatot elvégzünk, sokkal gyorsabban fog csökkenni a feladatlistánk.

  • Ne késlekedjünk!

Egy-egy feladattal igen könnyű megcsúszni, sőt még könnyebb a csúszásra indokot találni. Ám legyen akármilyen erős és hiteles a kifogás, attól a feladat még elvégzetlen marad. A késés stresszt okoz, különösen a határidők közeledtével. Bár sokan vallják, hogy „teher alatt nő a pálma”, és a határidők közeledtével a megnövekedett adrenalin-szint növeli a produktivitást, a késlekedés a legtöbb esetben mégis jelentős stressz-faktor, ami betegséget, mentális és fizikai kimerülést okozhat.

A hatékony időgazdálkodás szerepe a probléma megoldásában egyszerű: tűzzünk ki magunknak napi terveket – azaz foglalkozzunk fél órát az adott projekt egy-egy részével. Figyeljük meg, hogy a feladat szépen lassan befészkeli magát a gondolataink közé, és így időben, motiváltan tudunk végezni vele.

Önnek is gondot okoz az idő beosztása? Jelentkezzen!

  • „Két legyet egy csapásra” – Multitask

A „multitask” az egyik legfontosabb stratégia az effektív időmenedzsment kialakításánál és a produktivitás növelésénél. Testünk egészségének megőrzéséhez fontos, hogy rendszeresen mozogjuk, de gyakran hangoztatott kifogás, hogy „nincs rá időm”. Ahelyett, hogy tömegközlekedési eszközzel vagy autóval megyünk a munkahelyünkre, válasszuk inkább a kocogást vagy a biciklizést. Ma már számos intézmény biztosít dolgozói számára zuhanyzót, így még a kellemetlen testszag sem okozhat problémát. A mozgás során az oxigénbevitelünk megnő, így az agyunk is hatékonyabban működik – számos zseniális ötlet született meg sportolás közben.

  • Tanuljunk meg nemet mondani!

 Az indokolatlan kéréseknek meg kell tanulni nemet mondani! Ha valaki megszakítja az úgynevezett munka-flow-t – amikor belemerülünk a munkába –, például egy egyébként lényegtelen kéréssel vagy egy plusz és felesleges feladattal, ami csupán teher a későbbiekben, nyugodtan mondjunk nemet. Beszéljük meg kollégánkkal, hogy miért nem érünk rá helyette dolgozni, vagy épp mikor lesz alkalmas az időpont arra, hogy segítséget nyújtsunk. A kialakított időmenedzsmentünk csak akkor lesz igazán sikeres, ha nem helyezzük mások problémáit a saját feladataink elé!

  • Chill out! Pihenjünk!

 Alkalmanként szakítsunk a szoros és szigorú időbeosztásunkkal és csak pihenjünk! Tartsuk magunkat távol a munkától, kapcsolódjunk ki, és keressünk egy olyan helyet, ahol nem kérik számon rajtunk az időtöltésünk produktivitását. Természetesen ne örökre felejtsük el a munkát, csupán kapcsolódjunk ki a családdal vagy a barátokkal, ahol könyvekről, filmekről, zenéről beszélgetünk és szóba sem hozzuk a munkát. Ez a kis pihenés felfrissíti az elmét és a testet, és a későbbiekben még inkább sikeressé teszi az időgazdálkodásunkat.

Ha elúszott a feladatokkal, ha nem tudja, hol áll a feje, jelentkezzen Időgazdálkodás és feladatdelegálás képzésünkre, ahol megmutatjuk a gyakorlatban is használható, megfelelő technikákat!

Önnek is gondot okoz az idő beosztása? Jelentkezzen!

Forrás