Hasonlíts össze két dolgot egy percben! Menne?!

Tegyük fel, hogy készítenünk kell egy olyan kisfilmet, ami maximum 5-8 perc hosszú lehet, és nem egy, hanem kapásból két dolgot kell, hogy bemutasson, összehasonlítson. Ennek kivitelezésére a legjobb megoldás az osztott képernyős kisfilm.

A Make Health Last nevű kampányt a kanadai Hearth and Stroke Foundation készítette. A kanadaiak nagyon sokáig élnek, azonban az utolsó 10 évüket általában betegen töltik kórházban vagy idősek otthonában. A cég célja ezzel a kampánnyal az, hogy segítsen a kanadaiaknak, hogy egészségesebben éljenek, így az utolsó 10 évüket nem egyedül, betegen, hanem vidáman a család körében töltsék. Honlapjukon tippeket és tanácsokat adnak – nem csak kanadaiaknak. A kampány vezérvideója osztott képernyős módszerrel készült. A főszereplő egy idős ember, akinek a jövőjét mutatja be a kisfilm. A bal oldalon egészséges, a békés nyugdíjas évek minden pillanatát kiélvezi: horgászik, játszik az unokáival, nagy családi vacsorákat tart. A jobb oldalon azonban minden másképp történik: a bicikli helyett tolószék, a nyakkendő helyett oxigén cső, nővérek etetik, majd a végén nem a boldog és büszke puszit kapja a feleségétől, hanem a búcsúcsókot.

A párhuzamos síkon futó történetet nem is lehetett volna jobban kivitelezni, hiszen a közvetlen összehasonlítás lehetősége jobban megérinti a nézőt is. A rendező egyfajta választást adott a nézőnek: melyiket nézed szívesebben, melyiket szeretnéd a saját jövődnek? Bár szívesebben nézzük a bal oldalt, mégsem tudunk elszakadni a jobb oldaltól, hiszen az is egy potenciális jövőkép.

A koreai K.F.H.I. is az osztott képernyős módszert választotta kampányvideójánál. A segélyszervezet ételt és italt, továbbá adományokat gyűjt a rászorulóknak. Kisfilmjükben a történet a következő: a bal oldalon egy koreai színészt láthatunk, Im Ji-Kyu-t, a jobb oldalon pedig egy kambodzsai kislányt, La-t. A történet harmadik főszereplője egy liter víz, melyet Im Ji-kyu a víztisztító berendezéséből tölt az üvegébe, míg La a Tonle Sap tóból – mondani sem kell, az utóbbi sokkal piszkosabb. De mit lehet tenni? A kislány szomjas, kénytelen meginni a piszkos és egészségtelen vizet. De ez még nem minden, hiszen az életkörülményeik is teljesen mások, ez már a videó legelején meg is mutatkozik: mind a ketten mezítláb kelnek ki az ágyból, de míg a fiú parkettán és szőnyegen, addig a kislány ágakon és füvön tapicskol. Reggelizés közben a fiú a laptopját nézi, a kislány a tájat, és még lehetne sorolni. A történet azonban mégis vidáman végződik, hiszen Im Ji-kyu odasettenkedik a La iskolájához, és amíg a kislány elfordul, ő kicseréli a piszkos vizet a tisztára – és ezzel az egyszerű tettével vidámmá tette La-t.

A két ország között kb. 4000 kilométer van légvonalban, a K.F.H.I. azonban szeretné ezt a távolságot legyőzni az adományok gyűjtésével. Ebben ez a parallel videó segíti, hiszen a 4000 kilométert eltörli, egyszerre látjuk a két országban élők helyzetét.

Ha szeretnénk otthon, mi magunk is ilyen kisfilmet készíteni, akkor az első feladatunk, hogy készítsünk egy mini forgatókönyvet: osszunk egy papírt két oszlopra, és kezdjük el egymás mellett felvezetni az eseményeket. Ezeket fogjuk majd a videó két oldalán látni, így nagyon fontos, hogy amikor elkezdünk forgatni, a kameraállások nagyjából azonosak legyenek: például a biciklikereket és a tolószék kerekét kb. 50 cm magasságban veszi a kamera, így a két kerék mind a két film részletben azonos szögből látszik.
A felvételeket érdemes egyszerre és külön-külön is megnézni vágás előtt, hogy eldönthessük, melyik lesz az első, amit megvágunk – ajánlott már itt is párhuzamosan dolgozni, azaz a jeleneteket egymás után vágni (szemben azzal a gondolattal, hogy először az egyik teljes filmet, majd a másikat vágjuk meg).
Videószerkesztő programunk segítségével pedig könnyedén egymás mellé illeszthetők a jelenetek, hogy aztán büszkén mutathassuk családunknak, ismerőseinknek az összehasonlító videónkat.

És azoknak, akiket teljesen magával ragadott a téma, összegyűjtöttünk még néhány példát az osztott képernyős kisfilmekből.

A Honda felturbózott osztott képernyős videója – mindent bemutat.

 Máshogy be sem lehet mutatni, mi történhet, amikor vezetés közben telefonálunk – a Think!-től.

A Coca-Cola szerint az idő változik, de valami azért mégis ugyanolyan marad.

Forrás

Ön is szeretne megtanulni osztott képernyős filmeket készíteni? Hiányoznak az alapok vagy már csak a megvalósítás van hátra? Jelentkezzen videós képzésünkre, hogy Ön is meg tudja valósítani ezeket a bonyolultabb videókat is!

Bánki Tamás